De impact van een afgevaardigd bestuurder
- 6 MOTA
- 1 jul
- 5 minuten om te lezen
"Het klinkt misschien vreemd, maar om goed met computers te werken, heb je vooral een goede kennis van feiten nodig."

We zien personen met een hoge functie vaak als serieuze en afstandelijke leiders. Maar achter dat formele imago schuilt vaak een warme en gepassioneerde persoon. Zo was dat ook bij Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.
Op woensdag 19 februari trok onze klas van 6 Moderne Talen naar het huis van het GO! in Brussel. Hier kregen we de kans om een boeiend en verrassend interview af te nemen. In ons gesprek met meneer Pelleriaux ontdekten we niet alleen de bestuurder, maar ook de mens achter de titel. En precies dat maakte het interview zo bijzonder.
Om te beginnen vroegen we ons vooral af wat een afgevaardigd bestuurder eigenlijk doet. Het klinkt als een belangrijke functie, maar we hadden geen duidelijk beeld van wat de job precies inhoudt. Dat leek ons dus een goede vraag om mee van start te gaan.
Wat doet een afgevaardigd bestuurder precies?
Koen Pelleriaux: In de praktijk vergader ik heel veel en met veel verschillende mensen. In principe doe ik twee dingen. Wij hebben eigenlijk geen direct gezag. Ik kan bijvoorbeeld niets beslissen over het atheneum waar jullie naar school gaan of over andere scholen. Zo werkt het niet, en ik leid die scholen dus ook niet rechtstreeks.
Wat ik wƩl rechtstreeks moet leiden, zijn de centrale diensten die hier in dit huis zitten. Dat zijn verschillende afdelingen. Sommige houden zich bezig met onderwijsregelgeving en moeten daarover onderhandelen met het ministerie van Onderwijs. Andere afdelingen, zoals de Pedagogische Begeleidingsdienst), ondersteunen scholen en scholengroepen bijvoorbeeld bij leerplannen of pedagogische vraagstukken.
Een andere belangrijke afdeling hier in huis is de infrastructuurafdeling. Dat is zelfs de grootste afdeling, met zoān tachtig mensen. Zij zijn verantwoordelijk voor alle gebouwen van het GO! in Vlaanderen en Brussel. Als er nieuwbouw- of renovatieprojecten zijn, verloopt dat via hen.
Daarnaast is mijn werk vooral veel overleg. Het GO! heeft 26 scholengroepen, en ik heb vaak contact met de algemeen directeurs van die scholengroepen, zoals in jullie geval Pieter De Winne van Impact. Maar als je zou kijken wat ik op een dag concreet doe... dan is het vooral vergaderen en mails beantwoorden.
Zijn uitleg gaf ons een beter idee van wat zijn functie inhoudt en welke taken hij precies uitvoert. Daarna gingen we wat dieper in op zijn dagelijkse routine en vroegen we hem hoe hij uiteindelijk in deze job terecht was gekomen.
Hoe ben je afgevaardigd bestuurder van het GO geworden?
Pelleriaux: Ik ben er eigenlijk ingerold. Ik heb sociologie gestudeerd en ben daarna tien jaar blijven werken aan de VUB. Eerst als assistent en docent, daarna gaf ik onderwijssociologie en onderwijsbeleid aan de Universiteit Antwerpen. Ik was altijd bezig met onderwijsbeleid. Na mijn tijd in Antwerpen werd ik directeur van de studiedienst van SPA, wat nu Vooruit is. Van daaruit ben ik in het beleid terechtgekomen.
Ik ben kabinetchef geweest van Frank van den Broeke en Pascal Smet toen zij minister van Onderwijs waren, en ook nog bij Ingrid Liete. Vervolgens ben ik directeur geworden van secundair onderwijs, waar ik veel met volwassen- en hoger onderwijs werkte. Uiteindelijk ben ik in het GO! terechtgekomen, eerst als afdelingshoofd voor regelgeving, en dat was begin 2020. Toen mijn voorgangster, Raymonda, met pensioen ging, was er een vacature. Aangezien ik al hier werkte en het wel zag zitten, heb ik gesolliciteerd om afgevaardigd bestuurder te worden.
Uit zijn uitleg konden we afleiden dat hij een slimme en flexibele persoon is, iets wat nog extra naar voren kwam in zijn kennis over AI. We waren benieuwd hoe hij de toekomst van het onderwijs zag en welke rol technologie daarin zou spelen. Toen we hem vroegen naar de invloed van artificiƫle intelligentie, werd al snel duidelijk dat hij hierover behoorlijk wat weet.
Hoe zie je de rol van artificiƫle intelligentie in het onderwijs van de toekomst?
Pelleriaux: Artificiƫle intelligentie is iets wat niet meer weggaat. De technologie is al in ontwikkeling en zal zich verder blijven evolueren. We zullen leren hoe we deze technologie in het onderwijs kunnen gebruiken. AI zal een blijvende rol spelen, en we moeten leren hoe we deze effectief kunnen inzetten.
We maken bijvoorbeeld al samenvattingen met AI, zoals met tools zoals ChatGPT. Maar het is belangrijk om te kijken hoe we deze technologie concreet kunnen integreren in de klas. Het heeft weinig zin als leerlingen verhandelingen schrijven met ChatGPT, en leerkrachten deze verhandelingen vervolgens ook met ChatGPT laten verbeteren. Want het is niet alleen de leerlingen die de voordelen van deze technologie ontdekken, ook leerkrachten gebruiken het.
We gebruiken al jarenlang zoekmachines zoals Google, dus waarom zouden we ChatGPT dan niet op dezelfde manier kunnen gebruiken? Het is echter belangrijk om te leren hoe je deze technologie goed gebruikt. Wat opvallend is, is dat je er beter mee kunt werken als je een zekere basiskennis hebt. Bijvoorbeeld, als je iets vraagt over de Franse Revolutie, kun je merken dat ChatGPT soms grote fouten maakt, zoals het verkeerd plaatsen van gebeurtenissen in de tijd. Als je weet wat er echt gebeurd is, kun je die fouten makkelijker opmerken. Hoe meer feitenkennis je hebt, hoe effectiever je met AI kunt werken. Het klinkt misschien vreemd, maar om goed met computers te werken, heb je een goede kennis van feiten nodig.
We sloten dit interview af met wat uitleg over de viering van het 175-jarig bestaan van het Atheneum. Meneer Pelleriaux deelde een warme boodschap ter gelegenheid van dit jubileum: āHet Atheneum van Brugge heeft een rijke traditie, waarin al generaties lang mensen zijn afgestudeerd. Het is een bijzondere school, echt een instituut met een sterke naam. Daarom ben ik ook heel blij dat ik in oktober bij de viering kan zijn. Het Atheneum roept niet alleen herinneringen op bij ouders, maar ook bij kinderen en zelfs grootouders. Ik ken mensen wiens hele familie daar naar school is geweest. Dat is bijzonder, omdat ze niet alleen een schooltraditie delen, maar ook samen bijdragen aan het opbouwen van nieuwe herinneringen. Het feit dat ze allemaal naar dezelfde school gaan, is al een traditie op zich, maar het blijft mooi om te zien hoe die traditie zich verderzet en nieuwe herinneringen worden gecreĆ«erd.ā
Het was een unieke kans en we hebben meneer Pelleriaux op een heel andere manier leren kennen dan verwacht. Zijn enthousiasme voor het onderwijs en de traditie van het Atheneum heeft ons positief verrast. Het was interessant om te horen over de invloeden van zijn werk. We zijn erg blij dat we hem konden interviewen en zo meer te weten te komen over de man achter zijn functie.
Dit interview werd afgespeeld tijdens de oudercontactavond en is nu ook beschikbaar op het Mixcloud-account van AB-radio. Beluister het opnieuw of ontdek het voor de eerste keer hieronder.
ComentƔrios